Svar på fråga


Hej Isabell,
Förlåt att det tagit tid med ett svar, men här kommer det. När man bestämmer sig för att åka iväg som au pair skapar man en egen profil (man svarar på massa frågor om sig själv, osv) och sedan påbörjas en matchningsprocess. Jag åkte med Cultural Care's au pair program, och där görs matchingen av organisationen. De jämför kommande au pairers profiler med värdfamiljers och ser vad som skulle kunna fungera. Du kan därför inte själv välja vart du hamnar i USA, det vill säga om man inte tackar nej till alla som inte bor där man vill (något som inte fungerar i längden). Jag skulle råda att man inte helt och hållet hänger upp sig på vart man vill, utan istället fokuserar på att hitta en familj som du skulle klara av att jobba för och bo med i ett helt år. 
 
Som au pair bor man där man jobbar. Det kan ses som rätt jobbigt då man kan ha svårt att släppa jobbet efter dagens slut. Jag har dock haft tur. Jag har ett schema som uppdateras varje vecka, och när klockan visar att jag är off så är jag det. Efter att jag själv har slutat brukar jag dra iväg till gymmet för att få lite egentid. Sedan tittar jag gärna på en film med mina vföräldrar innan jag lägger mig. Men vad man gör med sin fritid är olika för alla. Men se till att komma ut från huset ibland, då kommer man klara året hur bra som helst. Annars tycker jag att ens rum är ett perfekt ställe att skilja jobb från hem. Och att det lätt blir jobb även när man inte jobbar kan stämma. Men jag ser inte det lilla extra som jobb. Jag är en del av famljen och det innebär att man hjälps åt och tar hand om varandra. Visst att det inte är min skyldighet, men det hör till. Jag tror att det är viktigt att man bestämmer sig för vad/vem man vill vara för sin värdfamlj innan man åker iväg. Vill man vara som en av dem eller vill man bara ses som en anställd. Vilket man en väljer fungerar, även om jag tror att året blir enklare med alternativ nummer ett.
 
Hoppas du kommer iväg! :)
Frida



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: