Svar på fråga


Jag fick en fråga för några dagar sedan gällande mitt veckoschema, så jag tänkte skriva lite hur en "vanlig" vecka ser ut här för mig. 
 
Så, som au pair med Cultural Care får man jobba max 10 h/dag, 45 h/vecka. Plus att man minst ska ha en hel dag ledig varje vecka. Detta är något som är väldigt svårkontrollerat av organisationen vilket gör att många värdfamiljer lätt kan tänja på reglerna och utnttja sina au pairer. Dock gäller detta inte mig, phjuuu! Haha, nej men en vanlig vecka för mig är ungefär såhär:
 
Jag jobbar måndag till fredag, från halv åtta/åtta till halv sex (vilket är max antal timmar jag får jobba per dag) med undantag fredagar. Eftersom jag då redan nått fyrtio timmar på torsdag kväll jobbar jag bara halvdag på fredagen (vilket inte är ett problem då min värdpappa jobbar hemifrån på fredagar), och det är riktigt skönt att kunna inleda helgen lite tidigare. Mina värdförldrar jobbar väldigt mycket, men är båda väldigt noga med att spendera all övrig tid med sina pojkar. På så sätt vet jag alltid att jag har kvällarna och helgerna fria (om inget ytterst speciellt sker). Under dagarna underhåller jag barnen så bra jag kan och det innebär, som ni nog förstått vid det här laget, många besök till lekplatser haha. 
 
Så ser i princip en jobbvecka ut för min del (tidsmässigt). Sedan som ni fattar så varierar tider och uppgifter väldigt mycket i olika familjer. De au pairer som tar hand om barn som går i skolan har ju ofta ledigt mitt på dagarna (bortsett från lovdagar då, som typ nu) vilket kan vara väldigt skönt, MEN det innebär ju dock att värdföräldrarna har timmar kvar att potionera ut under kvällar och helger. Allt har sina för- och nackdelar, men jag måste säga, jag trivs jättebra med mitt schema. Jag känner liksom inte att jag någonsin behöver oroa mig över det!
 
Hoppas detta otroligt långa svar duger. Haha!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: